Magok - és egy recept

2015.04.18. 09:43 - Slow Food Central Budapest

Címkék: mád slow food babérlevél magcsere lófogú futóborsó tehénborsó laposborsó folyamatos konferencia

Magok.
Mert a slow food alapja a helyi - helyben termesztett, készített, eladott élelmiszer.

Reinics Ritánál és Füssi Nagy Szabolcsnál a Sárospatak melletti (Apróhomok) tanyájukon eddig csak nagyon finomakat ettem. Önellátásra törekedő gazdaságukban kíváncsi voltam a magokra még a mádi magcserénk és a tavaszi napéjegyenlőségi Folyamatos Konferencia előtt. A magok portréit szerettem volna elkészíteni. Végül csak egy rövidebb szemle jött össze. A "magportré" valószínűleg hosszabb távú ügy. Szabolcs magos ládájából most olyanokat 'válogattam' inkább, ami valami miatt érdekes - ritkább növény, régi fajta (mint a lófogú kukorica)  vagy van valami plusz benne. Keresem, de még azt hiszem, nem bukkantam kimondott itteni tájfajtára Tokaj-Hegyalján.
Itt a magok mind saját vagy házilag fogott magok, nem egy szép bolti kollekció.

A titokzatos láda, benne több száz dobozka, zacskó. Mellette az a kézi malom, amin Szabolcs az állatok eledelét őrli.

dscn0483.jpg
Itt van lófogú is.

dscn0486.jpg
A babérlevél a vetőmagos zacskóban most rovarűzőként szolgál, de az ételben is barátok

dscn0487.jpg
Futóborsó: kétméteresre is megnő
dscn0489.jpg
Egy jókora zsáknyi termett tavaly
dscn0490.jpg 
Tehénborsó. Tehénbabnak is hívják.

dscn0491.jpgdscn0495.jpg
Szabolcs mindenképp akart mutatni valamit a portrésorozathoz. Egy búzaszemet hozott azzal, hogy egy idős néni hívta fel rá a figyelmét, hogy egy arc látható minden búzaszemen, Jézus arca. Van, aki Máriát mond. Mindenesetre szép reveláció volt.
dscn0494_2.jpgdscn0496.jpgNagyon sajnálom, hogy kihagytam a rizst - igen, azt is termesztenek és a kinézése nagyon más volt ahhoz képest, amit ismerünk.

Ez itt már a mádi magcsere egyik érdekes szereplője. A kezdeményezője Kovács Ágnes volt, vele és a művházzal együtt jó dolgot szerveztünk, elég jól sikerült ahhoz, hogy folytassuk

Laposborsó. Én szegletes ledneknek hívnám.
dscn0503.jpgEzt Zalánnak hívják itt, én lima vagy holdbabnak ismerem. A legfontosabb, hogy szárazságtűrő, ámulva néztem, amint a legnagyobb forróságban élére fordítja a leveleit. Szép a virága is.
dscn0504.jpgBaloldalt amit vittem, jobboldalt amit hoztam. Vagy egy részük. Ahhoz képest, hogy középkorúak, akiket kérdeztem a saját magfogásról, úgy beszéltek róla, mint amit még a nagyanyjuk csinált hajdanában, de mintha a múlt ködébe veszett volna az a régi szokás, elég sok saját fogású mag jött össze.

Kék krumplit még aznap kaptam valakitől, vittem is a cserére.
dscn0511.jpgdscn0516.jpg bazsalikom, büdöske, piros amarant, sáfrányos szeklice, cukkini, fodros saláta, nagydobosi tök, physalis, bokorbab,
dscn0518.jpgReceptet is hoztam (összefut a nyál a számban) - mert a magcsere mindig receptcsere is:

Olajos paprika receptje: kell ide a sokféleség: sima (lecsó, TV) paprika, almapaprika (erős, édes), kosszarvú kell hozzá. Utóbbihoz palánta kapható a szerencsi piacon.

Szóval: A paprikákat kettévágjuk, ami olyan, kicsumázzuk. Készítünk egy számunkra kellemes édes-sós-savanyú fűszeres (bors, babérlevél, mustármag, stb.) alaplevet, mintha uborkához lenne. Felfőzzük. Adagonként beledobjuk vegyesen a paprikákat kis időre, épp csak hogy formálhatókká váljanak, de még nem puhák. Kivéve ebből a léből olajba mártjuk-forgatjuk, gyorsan bele steril üvegekbe, rá a forró levet, tetőt és száraz dunsztba tesszük. Isteni!
dscn0520.jpglófogú kukorica, csemege kukorica, mángold, galambbegy, menyecske bab, mángold
dscn0521.jpgdscn0522.jpgdscn0523.jpgBarna csicseri borsó Ritától - ezeken meg szivek vannak. Februárban elvetettem, már több levelük van.
dscn0536.jpg

Bartha Gabó

A bejegyzés trackback címe:

https://slowfood.blog.hu/api/trackback/id/tr147377742

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.


süti beállítások módosítása